Onze Reisverslag van ZUID-AFRIKA 2003

pagina-1                                   volgende pagina

donderdag 21 augustus - dag 1

Donderdagmiddag om twee uur stond de taxi voor de deur en begon de reis  naar Zuid-Afrika.

De koffer in de taxi ,en uitgezwaaid door de buren gingen we op weg naar Kropswolde om de fam. Smid op te halen. Daarna gingen we naar schiphol, waar we tegen vijven aankwamen. We hebben ons ingecheckt en de koffers op de lopende band gezet. Daarna gingen we koffie drinken en onze  broodjes opeten, om daarna het vliegtuig in te gaan.

Onze vliegtuig een boeiing 747.400 van de KLM vertrok om 21.00 uur richting Johannesburg.

vrijdag 22 augustus - dag 2

Vrijdagmorgen kwamen wij om kwart over acht aan in Johannesburg. Daar stond onze gids ons te verwelkomen, hij heette Jan Murris. Bij een kopje koffie werd alles uitgelegd wat de bedoeling was. Na dit alles gingen we naar onze bus en werd de chauffeur aan ons voor gesteld. We  gingen naar  Soweto ook wel Township genoemd , wat we daar zagen konden we ons niet voorstellen,  je ziet het op tv je leest er over maar het bestaat. Onderweg kregen we een gids  ze heette Jozefin, ze vertelde over het leven daar. Zestig procent is daar  werkerloos en over de  Apartheid de rellen die daar zijn geweest. Wij zijn naar een musea geweest  daar hingen foto’s van de demonstraties van studenten in 1976  wat er toen allemaal is gebeurd. Later zijn wij naar een markt geweest, nou dat moet je ruiken, zien en voelen. Na dit alles hebben we Jozefin weer terug gebracht.

Het is inmiddels 13 uur en gingen we naar ons hotel, daar kregen we een glaasje sap en de sleutel van onze kamer. Op onze kamer stond een bordje met broodjes en een glas drinken.

Daarna gingen we naar het voortrekkersmonument (het is een herdenkingmonument aan de strijd bij Bloed River 16 dec. 1838 boerenoorlog).
Later gingen we naar Pretoria in het hart van de stad, daar ligt church-square met beeld van Paul Kruger (het beeld is gemaakt door de Nederlander Anton van Wouw) het plein wordt omringd door imposante gebouwen. Vlakbij het plein staat het huis van Paul Kruger deze kon je bezichtigen en de kerk waar hij vaak kwam stond er tegenover. De laatste trip ging naar het Union Building, in de tijd van het jaar dat het parlement geen zitting heeft in Kaapstad, word vanuit dit gebouw het land geregeerd. Het Union Buiding staat in een schitterende park, waar ook de villa´s van de ministers en de ambassade´s zijn te vinden. Nelson Mandela werd hier in 1994 beédigt. In oktober veranderd Pretoria in een zee van bloemen ± 70.000 jacarandabomen hullen de stad dan in een lichtpaarse kleur. Wij zijn door het park gelopen en  na dit alles gezien te hebben gingen we naar onze hotel.

zaterdag 23 augustus - dag 3

Vanmorgen vertrokken we om half acht uit Pretoria via Blyde River Canyon naar Mpumalanga aan de rand van het Krugerpark onderweg veel landbouw, mooie koraal bomen gezien.en natuurlijk blauw aapjes, bavianen, lesbokken zomaar langs de weg. De lunch hadden we in de Blydepoort-Canyon. Daarna gingen we naar BlydeRivier Canyon, mooie gesteente dat door de natuur is gevormd en zijn prachtige uitzichten.De Canyon kronkelt vanaf Graskop zo’n 60  km  noordwaarts naar de Blyde River, het uitzicht behoort tot de meest spectaculaire van Zuid-Afrika. De populairste toeristische atractie is Bourke´s luck potholes met zijn vele vormen en kleurschakeringen.

Later gingen we naar een prachtig uitzicht  God’s Windows. Na al die prachtige  uitzichten ,gingen we naar Pilgrim´s Rest dit is een goudzoekerstadje. In 1873 werd er goud gevonden en krioelde het van de goudzoekers die op kleine schaal werkten. In de jaren 1880 kwamen de grote bedrijven op gang en Pilgrim’s Rest werd een bedrijfsstadje. Toen in 1972 het goud “op” was, werd Pilgrim’Rest aan de regering overgedragen als een kant en klaar historisch stadje. later zijn wij nog in een musea geweest hier kon je zien hoe alles is gegaan. Nadat iedereen was uitgekeken reden we naar ons hotel.