Onze Reisverslag van ZUID-AFRIKA 2003

pagina-4                                  volgende pagina

28 augustus  donderdag - dag 8

Vanmorgen om zeven uur gewekt. We hadden een fraai uitzicht over de Drakenberg, erg mooi zo met die zonsopgang het was net een plaatje die je vaak in een reisboek ziet. Om half zes was er ook een gedeelte van ons groep gewekt, deze mensen gingen met een zekere Simon mee. Hij leefde met zijn gezin nog net zo als de Zulu´s vroeger leefden. Ze moesten een heel eind het dal in, en dit was vrij zwaar. Tegen achten kwam deze groep terug.

Om half negen vertrokken wij, richting Kroonstad.

Eerste stop was in Winterton bij een school met 600 leerlingen, in de leeftijd van 6 tot ongeveer 14 a 15 jaar. Het was indrukwekkend wat wij daar zagen, ze zaten in barrakken de ramen waren kapot, niets op de vloer, het lesmateriaal was ook niet veel en buiten stond onder een afdak 2 potten met eten. Het was maïs met bonen en een vrouw roerde dit met een dikke stok. We mochten overal kijken en als we een lokaal binnen kwamen begonnen ze spontaan te zingen. Op het eind van het bezoek bood onze reisleider schoolspullen aan, daar waren ze erg blij mee als dank gingen ze voor ons zingen.

We gingen weer verder, maar in de bus er nog lang over nagepraat. Het had veel indruk op ons gemaakt.

Onderweg konden we verschillende vogels zien (lammergier, kroonkraanvogel, secretarisvogel) en we zagen ook vrouwen die manden aan het vlechten waren.

Onder tussen kwamen we bij de Golden Gate Nationale Park aan, daar zijn de bergen op de hoogste punt 2058 m hoog, het was een prachtig gebied. De naam van het park komt van de massieve zandstenen rotsformaties, die je duidelijk bij het binnenrijden van het park kunt zien, door de tijd gerodeerde valleien laten een grillig landschap zien. Door de bergen stroomt de Caledon Rivier.

We hebben hier ook geluncht. Na de middag gingen we naar het plaatsje Bethlehem waar we konden pinnen en wat kopen voor onderweg in de trein.

Nu richting Kroonstad waar we tegen vijven aan kwamen. Daar stond de trein al klaar en nadat we de koffers uit de bus hadden gehaald namen we afscheid  van  onze chauffeur, (die een nieuwe groep in Johannesburg ging begeleiden en de 2 medepassagiers hadden nog een week voor hun zelf in Pretoria).

De koffers gingen door het raam naar binnen, want het looppad is heel smal. Toen iedereen  een plekje in de trein had, vertrokken wij naar Port-Elizabeth.

Tegen half acht gingen we eten nadat onze reisleider de coupes op slot had gedaan.

In de restauratiewagen hadden we ons diner geen drie of vijf gangen maar een Mac–Donald hap maar met ijs toe.

Tegen tienen gingen we terug naar ons rijdende kamer, daar zagen we dat ze onze bedden hadden opgemaakt. Nu maar proberen te slapen.

29 augustus vrijdag - dag 9

Vanmorgen hadden we onze ontbijt in de trein. Tegen half tien kwamen we aan in Port-Elizabeth  ook wel PE genoemd.

Daar stond onze bus met een andere chauffeur deze heette Pieter.

Nadat we de koffers in de bus hadden gedaan,  gingen we richting het hotel waar we ons konden opfrissen en wat tijd voor ons zelf hadden.

Omdat het hotel aan zee stond hebben we een strandwandeling gemaakt .

Na de lunch hadden we een safari in het  Addo´s Elephant Nationaal Park, daar aangekomen gingen we in twee landrovers waar 10 personen in konden.

Het park is totaal 4500 km groot, de olifanten zijn hier zeldzaam in dit gebied van Afrika.

Het park werd in 1913 gesticht om de11 laatste olifanten van de kaap te beschermen. Nu zijn er ongeveer weer 350 olifanten.

In het park komen veel spekbomen voor dit is het belangrijkste voedsel voor de olifanten. Er kwamen ook ander dieren voor o.a koedoe, vlakvarken, zebra, zwarte neushoorn, eland, buffel, bosbok, enz..

De zebra is een ander soort dan in het Kruger park, bij dit soort lopen de strepen door.

Tegen sluitingstijd gingen we weer naar ons hotel, het was ondertussen al aardig donker toen wij daar aan kwamen en het regende ook nog. We hebben s´avonds heerlijk gegeten het was een vijf sterren hotel.

Later op de avond hebben we gemaild naar het thuisfront.

pagina terug

volgende pagina

Zulu´s              Zo leven ze in de hutten.

Schooltje

Manden vlechten

Uitzicht op Golden Gate.

Aankomst in Port Elisabeth (nachttrein)