Onze Reisverslag van ZUID-AFRIKA 2003

pagina-5                                  volgende pagina

30 augustus zaterdag - dag 10

Vandaag vertrokken we om 8.45 uit Port-Elizabeth voor een rondrit door het oude gedeelte van de stad, we zagen o.a het standbeeld van Koningin Victoria.

Zij was de vrouw van sir Rufane Donkin de stichter van PE, twee jaar voor zijn komst naar Zuid-Afrika stierf de jonge vrouw, ze werd maar 28 jaar oud.

Port-Elizabeth is een belangrijke auto industriegebied Opel, Volkswagen en Mercedes worden er gemaakt. Het is ook een geliefde vakantie bestemming, de Algoabaai is ongeveer16 km lang en heeft schitterende zandstranden.

Na dit alles gingen we richting Stormrivier.

Onderweg kwamen we over een brug deze heette de Paul Sauer – brug.

Deze brug over de stormrivier heeft een lengte van 192 mtr. en ligt op een hoogte van 139 mtr..

De uitzicht vanaf de burg is betoverend.

Na een poos in de bus gezeten te hebben stopten we bij een oude boom, deze boom was 800 jaar oud en 36,6m hoog omtrek was 8,90 mtr. dus je kon wel zeggen van een reuzenboom. Dit is één van de oude bomen die er nog zijn.

Deze boom stond in Tsisikamma National Park dit is een natuurreservaat met een lengte van 100 km deze strekt zich uit  langs de kust van Plettenbergbaai tot de monding van de Grootrivier.

Landinwaarts gaat het over in het Tsisikamma Forest National Park.

In dit park is een deel van de bossen bewaart gebleven, die hier vroeger waren.

We gingen weer in onze bus richting Stormrivier na onze koffie en lunchplaats aan de Indische Oceaan, we hadden wel zin in een lekker bakkie koffie.

Onderweg zagen we verschillende walvissen dat was een prachtig gezicht.

Aan gekomen in Stormrivier waar wij onze pauze hadden, konden we ook naar een hangbrug lopen, nou zeg maar klimmen, maar het was een mooi stukje natuur.

Deze brug was gebouwd in 1969 door Jackie de Vos, de lengte is 77m en 69m boven de rivier en er mogen maar 24 pers tegelijk op.

De brug hangt boven de inham van de Stormrivier naar de zee. Tegen half twee gingen we de reis weer hervatten, richting Knysna (nijsna).

We  gingen  eerst naar het stationnetje van Knysna waar we een ritje gingen maken met de Quteniqua Choo Tjoe, de stoomtrein  langs de kust richting Sedgefield en weer terug naar Knysna. We reden

door tunnels, bossen en langs de lagune, het was een prachtige rit en de mensen die treingek waren die kwamen nu wel aan hun trekken wat een mooi stoomloc. De Outeniqua Choo Tjoe is een stoomtreintje tussen Knysna en George.

De route behoort tot de mooiste langs de beroemde Tuinroute.

Eenmaal in Knysna aangekomen gingen we lopen naar de Lagune waar we een boottocht gingen maken met de ‘Featherbed Nature Reserve Boat’.

De Lagune is 1800 ha groot er komen zeehonden en soms kleine soort dolfijnen in voor, het water was aardig ruw we gingen tot de inham van de zee en daar had je hoge golven, de doorgang naar open zee werd geflankeerd door hoog oprijzende , roodachtige met mos begroeide zandsteenrotsen daar bovenop was het vol met zeevogels. Langs de Lagune woonden veel mensen met een grootte vette portemonnee. Het was een mooie tocht en de gids heeft ons veel verteld.

Terug aan de kade zagen een bruidspaar dat wilden de dames wel even zien en er werd even een kiekje van gemaakt. We gingen lopend naar ons hotel de bus stond daar ook. Wij mochten s´avonds ook in de stad eten en enkele deden dat ook.

Wij hebben in onze hotel gegeten het smaakte weer prima, na het eten zijn we nog even in de bar gegaan en hebben nog een glaasje gedronken.

Tegen elfen  gingen  we naar bed want de volgende dag ging de wekker om zes uur .

Maar het was weer een geslaagde dag.

pagina terug

volgende pagina

Uitzicht vanaf de Paul Sauer brug

Indische oceaan (Stormrivier)

77 meter lange hangbrug (inham Stormrivier)

Reis met de Quteniqua Choo Tjoe

Met dit bootje gingen we over de lagune (Knysna)

Lagune Knysna (ingang Indische Oceaan)